Kawasaki Ninja ZX-6R Forum banner

Hoe te: Brandstofpomp en zeef onderhouden

1 reading
54K views 25 replies 14 participants last post by  Scumbag  
#1 ·
Zoals altijd: volg alle richtlijnen en procedures van de servicehandleiding; gebruik de juiste koppel specificaties; en wees alsjeblieft zo verstandig om een beetje gezond verstand te gebruiken. Brandstof is zeer brandbaar en uiterst gevaarlijk, zowel voor uw gezondheid als voor het milieu. Test nooit een brandstofpomp op de werkbank (proberen hem te laten pompen terwijl hij NIET ondergedompeld is in brandstof kan ernstig letsel en zelfs de dood veroorzaken, dus doe het niet!).

Het voorbeeldvoertuig is een 2006 Kawasaki Ninja 636 met ongeveer 40.000 mijl. Onderdelen en procedures kunnen variëren voor verschillende merken en modellen. Raadpleeg uw servicehandleiding voor details. Dit kostte me ongeveer een uur of zo van begin tot eind. Ik zou het moeilijkheidsniveau op ongeveer 4 zetten; het is niet vreselijk moeilijk of arbeidsintensief, maar het vereist wel wat finesse om de brandstofpompconstructie van de behuizing te scheiden.

U hebt de volgende gereedschappen nodig:
4 mm inbussleutel/dopsleutel/T-handgreep
5 mm inbussleutel/dopsleutel/T-handgreep
10 mm sleutel (twee ervan, of een ondiepe 10 mm 1/4" dopsleutel en ratel)
7 mm sleutel
Kruiskopschroevendraaier (+)
Platte/standaard (-) schroevendraaier
Een schone, vlakke, stevige werkruimte
Een paar doeken of papieren handdoeken

*Een paar latex handschoenen wordt sterk aanbevolen, brandstof is zeer slecht voor uw gezondheid en langdurig contact met de blote huid wordt niet aanbevolen.

*Deze procedure is veel gemakkelijker uit te voeren met een minimale hoeveelheid brandstof in de tank, idealiter minder dan 1/4 tank, hoe minder hoe beter.

De eerste stap is om de brandstoftank van de motorfiets te verwijderen. Verwijder de zitting om toegang te krijgen tot de bout van de achterste tankbevestiging; maak hem los, maar verwijder hem nog niet. Verwijder de 5 mm inbusbout aan de voorkant van de brandstoftank en de twee aan de zijkant die door het frame gaan. Til de brandstoftank op en ondersteun hem. Koppel de 3-draads connector voor de brandstofpomp los van de kabelboom en koppel de brandstofslang los bij de snelkoppeling, hetzij bij de brandstofpomp, hetzij aan het andere uiteinde van de slang bij de gasklephuizen. Als dat allemaal is gedaan, draait u de bout van de achterste tankbevestiging helemaal los en tilt u de tank van de motorfiets.

Plaats vervolgens een handdoek of een ander zacht materiaal op uw werkbank om de lak te beschermen en plaats de tank ondersteboven op de handdoek. Er zijn 5 bouten met 10 mm koppen die de pomp in de bodem van de tank vastzetten. Ze zijn vastgezet met rode locktite, dus er is wat koppel nodig om ze los te krijgen. Verwijder deze en schuif de brandstofzender voorzichtig uit de tank. Zo ziet het eruit als je hem eruit haalt:



**Wees vanaf hier heel voorzichtig. De brandstoftankzender wordt als een complete eenheid verkocht, afzonderlijke onderdelen worden doorgaans niet afzonderlijk verkocht, dus wees voorzichtig om niets te beschadigen**

Nu is het tijd om voldoende van de zender te demonteren om de brandstoffilter bloot te leggen. U moet de twee 7 mm moeren (samen met 2 ringen) verwijderen die de draden aan de binnenkant (natte kant) van de behuizing vastzetten en alle 4 de onderdelen op een zeer veilige plaats plaatsen (magnetische lade, spuitverf/chemische deksel, vastgeplakt aan een stuk afplakband, ergens waar ze niet weglopen!). U moet ook de twee kruiskopschroeven verwijderen die de grote witte plastic baffle aan de behuizing van de zender bevestigen, en deze ook op een zeer speciale en veilige plaats plaatsen. Dit zijn de twee schroeven die eruit moeten:



Nu is het tijd voor het lastige gedeelte. Dat grote witte plastic stuk moet van de metalen basis af, het glijdt omhoog van de lange metalen armen waar u zojuist de twee kruiskopschroeven van hebt verwijderd. Ik kon een platte schroevendraaier gebruiken om hem voorzichtig uit elkaar te wrikken, maar wees voorzichtig, u vecht tegen een rubberen O-ring, en als een van beide stukken scheurt of beschadigd raakt, moet deze worden vervangen.

Als u de basis en de pomp/baffle eenmaal hebt gescheiden, kunt u het filtergaas zien en al het vuil bekijken dat erin zit. U kunt waarschijnlijk al het vuil van daar wegblazen, maar als het ECHT verstopt is en het vervangen ervan geen optie is (weer door budget of gebrek aan onderdelen), dan moet u het van binnenuit reinigen om al het vuil uit het filter te blazen. Om dat te doen, moet u de witte dop vinden die de pomp op zijn plaats houdt en deze van de rest van de baffle scheiden. U moet de vleugels op de dop (ZEER VOORZICHTIG) spreiden en deze van het uiteinde afschuiven:



Als die dop eraf komt, krijgt u toegang tot een rubberen demper, het filter en (indien nodig) kan de brandstofpomp zelf op dat moment worden verwijderd, indien deze onafhankelijk van de zender als geheel kan worden verkregen.



Hier ziet u al het spul dat in het filter zat op mijn 06. De motorfiets heeft net geen 40.000 km op de kilometerteller staan en het grootste deel van het vuil bestond uit metaalschilfers. Ik neem aan dat ze afkomstig zijn van het productieproces, aangezien ik er een punt van heb gemaakt om niet handvol aluminiumspanen in mijn brandstoftank te strooien bij elke tankbeurt.

 
#3 ·
Oh kijk, nog een GEWELDIG nuttige thread die vastgezet zou moeten worden, maar in een forum zonder de juiste administratie op de achtergrond zal vallen.

Goed gedaan, mijn vriend!
Precies mama.
Geweldig hoe het ook moet, maat
 
#5 ·
Ik heb Lash een privébericht en een elektronische mailcommunicatie gestuurd in de hoop dat misschien een paar van onze how-to's naar het juiste forum worden verplaatst.
 
#7 ·
Is wimper hier ĂĽberhaupt nog? Kan iemand deze naar een sticky verplaatsen??
 
#9 ·
DIT MOET VASTGEPLAKT WORDEN!!! Bedankt voor de samenvatting ZoomSplat!!!
 
#13 ·
Veel dank voor deze stappen. Ik heb deze procedure net doorlopen. Het was niet al te moeilijk, maar er zat veel vuil in het scherm en de pompschaal. Het grootste probleem dat ik had, was het loskoppelen van die 3-draads connector onder de stoel die naar de brandstofpomp gaat! Is er een speciaal gereedschap om dat los te koppelen?

Nu alles weer in elkaar zit, heb ik de motorfiets daadwerkelijk gestart. Het was een beetje moeilijk om te starten, maar dat is begrijpelijk omdat de tank en de pomp volledig leeg waren. Het heeft zeker geholpen met het probleem "start niet" waar ik hier over heb gepost en heeft waarschijnlijk 10 minuten gelopen. Daarna startte hij ook meteen weer. Helaas, toen ik alles weer in elkaar had gezet en het blok af en toe terugreed, viel hij uit toen ik terugkwam in de oprit. Hij startte weer genoeg om hem in de garage te krijgen en viel weer uit. Nog steeds niet zeker over de pomp. En voor $ 255 (de goedkoopste die ik tot nu toe heb gezien, maar nog niet echt heb gezocht) voor een vervanging, weet ik niet zeker wanneer ik het me kan veroorloven om het te repareren. :O

Nogmaals bedankt!
 
#17 ·
Loctite rood wordt als permanent beschouwd - je hebt warmte nodig om het te verwijderen (als de schroefdraad van een aanzienlijke grootte is, hoe dan ook - ik heb het niet-permanent gebruikt op zeer kleine bouten)...

Loctite blauw wordt als niet-permanent beschouwd.


(Dat gaat ervan uit dat je het echt over het merk "Loctite" hebt, niet over een ander merk rode draadborgmiddel, dat typisch gewoon "sterker" is en geen warmte vereist.)

Ik geloof niet dat er ergens in de servicehandleiding een permanent borgmiddel wordt geëist - misschien ergens op de remmen? - Ik heb het gebruikt op cilinderkopbouten (aan beide uiteinden voorzien van schroefdraad, op de onderste schroefdraad).

Ik weet niet zeker welk jaar je hebt, maar dit is uit 2013:

Image
 
#18 ·
Loctite rood wordt als permanent beschouwd - je hebt warmte nodig om het te verwijderen (als de schroefdraad van een aanzienlijke grootte is, hoe dan ook - ik heb het niet-permanent gebruikt op zeer kleine bouten)...

Loctite blauw wordt als niet-permanent beschouwd.


Ik geloof niet dat er ergens in de servicemanual een permanent borgmiddel wordt geëist - misschien ergens op de remmen? - Ik heb het gebruikt op cilinderkopbouten (aan beide uiteinden voorzien van schroefdraad, op de onderste schroefdraad).

Ik weet niet zeker welk jaar je hebt, maar dit is uit 2013:

View attachment 117857
Ik heb een 07 zx6r en bedankt voor het antwoorden.

Klopt, ik ben het met je eens dat in de servicemanual staat dat je een niet-permanent borgmiddel moet gebruiken, maar in deze post staat dat je rode Loctite moet gebruiken op de bouten die we beschrijven. Ik wilde even bij de groep nagaan wat ze hebben gebruikt om die bouten af te dichten. Heel erg bedankt voor je reactie, ik waardeer het enorm en alle verdere hulp zou geweldig zijn
 
#19 ·
Sorry, ik weet het niet zeker -- ik heb dat nog nooit gedaan, maar volg meestal gewoon het servicehandboek -- ik zou er echter voor zorgen dat ik de schroefdraad goed schoonmaak, zodat de borgmiddel zijn werk kan doen.

Er zijn sterkere schroefdraadborgmiddelen die niet helemaal permanent zijn -- permatex rood gaat zo ver te zeggen dat het "mogelijk" warmte vereist -- niet zo sterk geformuleerd als loctite rood...
 
#22 ·
Rode loctite is prima als je gewoon een beetje gebruikt zoals het hoort. Ik gebruik meestal rood. Maak de schroefdraad goed schoon. Draai correct aan (en dat neem ik aan) en gewoon een beetje rood
dab
/dab/
werkwoord


  1. [li]vissen door de vlieg te laten dobberen lichtjes op het water zonder de lijn het water te laten raken.
    "Dappen was bijna een zekere methode"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vreemd woord om te kiezen om te beschrijven hoe je een enkele druppel loctite op de bout doet...........

misschien bedoelde je dab????
 
  • Haha
Reactions: Scumbag
#24 ·
Wacht, maar urbandictionary.com zegt:

Dap
Het klappen van handpalmen als een vorm van begroeting van een vriend en dan hun hand vasthouden terwijl je je vingers terugtrekt totdat het een knappend geluid maakt.​

(Het is niet eens nodig om woordsoorten aan te geven - aangezien ze allemaal uitwisselbaar en vloeiend zijn! Ik wist tot nu toe niet wat "handpalm" betekende! Ik vrees voor onze toekomst!)
 
#26 ·
Wacht, maar urbandictionary.com zegt:

Dap
Het klappen van handpalmen als een vorm van het begroeten van een vriend en dan hun hand vasthouden terwijl je hun vingers terugtrekt totdat het een knappend geluid maakt.​

(Het is niet eens nodig om woordsoorten aan te geven - omdat ze allemaal uitwisselbaar en vloeiend zijn! Ik wist tot nu toe nooit wat "handpalm" betekende! Ik vrees voor onze toekomst!)
Ah. Dit zou een gevecht verklaren waar ik in zat. Had gezworen dat die kerel zei om hem te "slappen".

Ik haat al deze nieuwe lingo serieus. Ik heb een man ontslagen omdat hij constant zei: "cap or no cap". Het was niet alleen dat. Ik kon eerlijk gezegd de helft van wat hij probeerde te zeggen niet begrijpen. En de helft die ik wel kon, sloeg nergens op.